بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ از دو واژه ball و bearing ساختن شده است که در لغت فارسی به معنای یاتاقان توپی می باشد . الی به حال به این نکته پروا کرده اید که چرا اجسام کبیر و وسایل مکانیکی و چرخ های خودرو ها و ماشین های وزین به راحتی به حرکت در می آیند و به نرمی جنبش می کنند .؟ بله اکثر این اجسام وزین به واسطه ی وسیله ی بسیار کارامدی به نام بلبرینگ به چرخش در می آیند . بلبرینگ در محیط محیط ما بسیار دیده می شود . اگر برای به حرکت در آوردن کالبد ها از بلبرینگ استفاده نشود لوازم مورد استفاده برای چرخش در سریعترین موعد شدنی بیچارگی به تعویض داشته و بلبرینگ گرد از اختراعات زیاد سودمند انسان می باشد .با به کار گیری بلبرینگ به این نتیجه میرسیم که به گردش در آوردن بسیار راحت تر از ساییدن آنها به یکدیگر می باشد .

 

بلبرینگ چیست؟

اجزای اصلی بلبرینگ :

بلبرینگ ساختن شده از قفسه ، ساچمه ، رینگ خارجی ، کاسه نمد فلزی و رینگ درونی می باشد .

بلبرینگ چیست؟

انواع بلبرینگ :

بلبرینگ ها بصورت کلی به دو دسته بلبرینگ و رولبرینگ بخش می شوند که هر کدام از این نوع به چند تقسیم بخش می شوند . جهت نگریستن انواع رولبرینگ و بلبرینگ به صفحه بلبرینگ مراجعه نمایید .

 

اصول به کارگیری بلبرینگ :

روش کاربرد و به کاربری بلبرینگ زیاد ساده می باشد و ازبهترین گذرگاه های چرخش و کاستن سایش می باشد . مثال : برای به گردش در آوردن چرخ های اتوموبیل در صورت فقدان بلبرینگ باید فلز دور چرخ با نیرو چرخیده شود و مایه جنبش خودرو شود . به این اندیشه کنید که اگر بلبرینگ در این وسط نبود چه اتفاقی شدنی بود روی دهد !! در چهره نبود بلبرینگ قطعات بسیار سریعتر مستهلک می شدند و حداکثر سرعت اتومبیل ها و چرخش ابزارها زیاد کم بود . با به کارگیری بلبرینگ به گردش در اوردن اجسام وزین بسیار ساده تر از اصطکاک بدون واسطه هست .

در عکس زیر نمایی از یک بلبرینگ ساده قرار گرفته شده

بلبرینگ چیست؟

بار وارد شده بر بلبرینگ ها :

بار وارد شده بر بلبرینگ ها بطور کلی به سه نوع radial (شعاعی ) و axial (محوری) و redial & axial یا moment به معنی در لحظه دسته بندی شده که هر کدام از این گونه خفگی بستگی به نوع و کیفیت بلبرینگ و شیوه های بهره‌گیری دارد .

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ با بردباری بار radial یا شعاعی :

در عکس زیر تنگنا وارد شده بر بلبرینگ را بصورت radial تماشا می نماییم که بار بصورت شعاعی بر بلبرینگ فشار وارد می کند . اصولا برای این گونه کاربرد اغلب جهت موتورهای الکترونیکی مشابه موتور کولر و آب و... بهره‌گیری می شود .

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ با تحمل بار axial یا شعاعی :

در این نوع بلبرینگ با بردباری بار بر روی ناحیه ی اتصال دو قرقره می باشد که در شکل پایین تماشا می نمایید . این نوع بلبرینگ در صندلی های گردان ، دستگاه های سرگرمی شهربازی ، هارد دیسک ها و... استعمال دارد .

 

بلبرینگ با بردباری بار لحظه ای moment load :

در بعضی از شرایط دربایستن به بلبرینگی داریم که هر دو گونه تنگنا را متحمل شود . به عنوان مثال در چرخ اتومبیل ها بلبرینگی احتیاج است که هم وزن و هم خفگی از نواحی را متحمل شود . در عکس ذیل مشاهده کنید

 

بلبرینگ چیست؟

بنابراین در بصورت کلی 3 نوع بلبرینگ هستی دارد که دارای تحمل بار thrust و readial و یا هر دو را در بر بگیرد . بلبرینگ کاربردهای کثرت در تقسیم های مختلف دارد جهت مشاهده کاربرد بلبرینگ به دسته استعمال بلبرینگ مراجعه نمایید . در مقالات بعدی در باره بلبرینگ اغلب صحبت خواهیم کرد .

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 572
نمایش همه
علاقه مندی ها ()